200 jaar Interfloor

Om een beeld te krijgen van het huidige Interfloor is het goed om het ontstaan van ons bedrijf te kennen. Van generatie op generatie is het bedrijf doorgegeven binnen de familie. Daarom is onze geschiedenis goed bewaard gebleven. Van mattenschipperij tot toonaangevend tapijt- en vinylleverancier. Op deze pagina brengen wij onze geschiedenis, die bijna letterlijk grotendeels uit een kokosnotendop komt, voor u in beeld.

6 Generaties

Als familiebedrijf bestaan we nu 200 jaar. Zonder de handelsgeest van onze grootvaders was er überhaupt geen Interfloor geweest. Onze geschiedenis gaat maar liefst 6 generaties terug in de tijd. De oervader van het huidige Interfloor was Jan Nekeman (1796). Hij startte in 1828 in Blokzijl een handel en bescheiden productie van biezen matten, die gebruikt werden als vloerbedekking. Op zich niet uniek want indertijd waren er tientallen vrachtschippers die zich bezig hielden met de handel en productie van matten. Omdat de biezen matten snel versleten was er jaar op jaar vraag naar. Elke schipper had zijn eigen afzetgebied, een zogenaamd “mattenland”.

In tegenstelling tot de meeste andere plaatsen rond de Zuiderzee was Blokzijl nooit een vissersplaatsje, maar altijd een handelsstadje. ‘s Winters werden de biezen matten als huisnijverheid geproduceerd en in het voorjaar zeilden de mattenschepen, een soort zeil-tjalken, via de Zuiderzee en de binnenwateren heel Nederland af om de matten aan de man te brengen. Naast de distributie van matten, reisde Jan Nekeman regelmatig met een klein kustschip naar Spanje om daar wijn en sinaasappelschillen te halen. Bij het laden van het schip gebruikte de bemanning Esparto-gras of vlechten om te voorkomen dat de lading kon gaan schuiven. Terug in Blokzijl werd dit “verpakkingsmateriaal” handig gebruikt als grondstof voor vloer- en rijtuigmatten.

Foto: Historische mattenschepen
(Bron: Mattenschippersrace.nl | Vivienne van Sante)

Op stoom

In 1858 stichtte Lens Nekeman (1834 – 1918) een echte mattenfabriek in Blokzijl. Met de opkomst van de Industriële Revolutie en het gebruik van stoom in plaats van water- of windkracht, zag Lens al gauw in dat de mattenschipperij zijn langste tijd gehad had. De stoomtrein deed zijn intrede en dat betekende de ondergang van de handelsvaart. In plaats van jaarlijks het mattenland te bezoeken, opende hij een winkel in matten in Blokzijl, direct naast de mattenfabriek. De mattenfabriek verhuisde in 1870 van Blokzijl naar Zwartsluis. In de barre winter van 1891 sloeg het noodlot toe. Een brand verwoestte de fabriek, blussen lukte niet doordat tot overmaat van ramp het bluswater bevroren was. Lens bleek sterker dan het noodlot en herbouwde de mattenfabriek in het buitenkwartier van Zwartsluis. Zo ontstond de “Eerste Nederlandse Mattenfabriek”. Nadat Lens eerder het stokje overgegeven had aan zoon Jan Nekeman (1865) overleed hij op de respectabele leeftijd van 84 jaar.

Foto: Eerste Nederlandse Mattenfabriek J. Nekeman
(Bron: historiezwartsluis.nl)

Een gekleurde toekomst

Jan Nekeman (1865 – 1917 ) was een kleurexpert in hart en nieren. Zijn filosofie om onderscheidend te zijn in de markt door gebruik van kleuren in de collectie matten, zorgde ervoor dat hij zijn tijd ver vooruit was. Hij bouwde in 1905 een veel te grote ververij, compleet met stoomketel en een veel te grote bakstenen schoorsteen. Zijn experimenten met verfstoffen zorgde voor een enorme know-how op het gebied van verven van vloerbedekking. De, door Jan, aangelegde voorraad kleurstoffen bleek zo groot dat zelfs in de latere schaarste van de Tweede Wereldoorlog de fabriek kon blijven draaien. Jan Nekeman overleed helaas veel te vroeg in 1917.

Foto: De ververij
(Bron: historiezwartsluis.nl)

De Machinisten

Na het overlijden van Jan stond de nieuwe, piepjonge directie, bestaande uit Leonard F. (19 jaar) en Frederik J. Nekeman (17 jaar) voor een enorme nieuwe uitdaging. Er was inmiddels een sterk afnemende vraag naar de fabricage van sportmatten.

Onervaren en jeugdig als zij waren, namen zij toch de enige juiste beslissing om de werkgelegenheid voor de ca. 65 medewerkers te continueren. Zij besloten om over te schakelen op de machinale productie van kokosmatten. Een ingrijpende stap, waarmee zij zich bestempelden tot de “machinisten” in de Nekeman dynastie. Er werden nieuwe bindingstechnieken ontwikkeld en er kwamen nieuwe weefgetouwen verbonden aan een centrale stoommachine. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kon de productie dankzij de eerder genoemde grote voorraad aan verf- en grondstoffen op gang gehouden worden. En konden alle werknemers en hun gezinnen beschermd blijven tegen “Arbeitseinszats” in Duitsland.

Foto: Een zending kokos wordt geprepareerd voor de ververij
(Bron: historiezwartsluis.nl)

Bijna bankroet

Na de oorlog was het bedrijf vrijwel bankroet. Maar de handen werden ineen geslagen voor een wederopbouw plan. Dat plan bleek succesvol. Het accent lag al drie generaties lang bij produceren maar werd nu meer verschoven naar “verkopen”. Wegens ziekte van een van de eigenaren kwam, vlak na de oorlog, Jan Nekeman het management versterken. Zijn broer Ben Nekeman kwam in 1951 ook de directie versterken.

Moderne marketingtechnieken deden hun intrede en een eigen verkooporganisatie werd opgebouwd. Het bedrijf groeide voortvarend als kokosproducent en weverij totdat in 1967 de vloerbedekkingsmarkt een reuzenzwaai maakte. Het was plotseling “alles nylon” wat de klok sloeg. Daar stond men dan in Zwartsluis met hun goede gedrag en natuurlijke producten.

Luchtfoto: Cocosfabriek J. Nekeman, anno 1951
(Bron: historiezwartsluis.nl)

If you can’t beat them, join them

Na 140 jaar als matten- en cocosproducent op de markt aanwezig te zijn, trad het oude bedrijf onder de naam Interfloor toe op de tapijtmarkt. Niet zo zeer meer als producent maar als importeur/converter. Immers, niemand zat in 1968 nog te wachten op een aanbieder van traditioneel tapijt. Door durf, het doorzettingsvermogen en een gemotiveerde team werd de nieuw ingeslagen weg succesvol. Het jonge “oude” bedrijf maakte nieuwe groei door. Het ombouwen van de oude weverijhallen en het bouwen van nieuwe magazijnruimtes en kantoren is daarbij een proces van bijna 50 jaar geweest.

Foto: Eerste paal kantoor Interfloor, 1971
(Bron: historiezwartsluis.nl)

Honderden kamers per dag

In 1985 nam de huidige directeur Lens Nekeman als 22-jarige het bedrijf over van zijn vader Jan Nekeman en oom Ben Nekeman. Onder zijn leiding werd de helft van het bedrijf nogmaals vernieuwd en uitgebreid met magazijnen waar duizenden rollen tapijt en vinyl op voorraad liggen. Er werd een afdeling stalenproductie opgezet waar jaarlijks 60.000 hangstalen, projectboeken en A4-knipstalen worden geproduceerd. Nieuwe snijmachines werden geïnstalleerd waarmee dagelijks honderden kamers tapijt en vinyl worden gesneden en ingepakt voor distributie door heel Nederland. De kantoren werden volledig nieuw gebouwd. Hierdoor ontstond er een plek voor de afdeling productontwikkeling, marketing en nieuwe media. Die afdeling onderhoud onder andere de interactieve en actuele website en staat middels social media in contact met de consument en de winkelier. Ook werd de organisatie aangepast aan de moderne tijd waardoor er nu met een open organisatiestructuur en een gemotiveerd team de positie is bereikt van overtuigd marktleider in kamerbreed tapijt en vinyl.

Foto: luchtfoto Interfloor, circa 1978 
(Bron: KLM Aerocarto)

Alleskunners

Het onderhoud en reparaties van installaties en gebouwen wordt in eigen beheer uitgevoerd door de capabele technische dienst die ook alle reserve onderdelen op voorraad heeft. Zelfs het wisselen van winter- en zomerbanden voor alle voertuigen wordt in eigen beheer gedaan. Het team bestaat uit 45 medewerkers met een vaak langdurige dienstverband. Hierbij is een dienstverband van 40-jaar niet ongewoon. Dit vloeit voort uit een prettige werksfeer en open werkcultuur. Ook zijn er meerdere generaties uit een familie in dienst bij Interfloor. Dit is een gegeven waar wij bijzonder trots op zijn.

Een van de grootste krachten van Interfloor is de teamspirit en het vakmanschap van de medewerkers. Met enige regelmaat is het hele team bij elkaar voor een jubileum of andere viering waarbij ook de gepensioneerde medewerkers met hun partner worden uitgenodigd om te delen in de feestvreugde.

Foto: Actiefoto uit een van de magazijnen 
(Bron: Interfloor)

Alle trends op voorraad

De eigen design afdeling houdt nauwlettend de trends en smaakveranderingen op de markt in de gaten. Hierdoor worden er door Interfloor voortdurend actuele en commerciële collecties ontwikkeld. Er zijn momenteel 50 collecties tapijt. De collecties variëren van tapijt voor licht gebruik in slaapkamers en praktisch en onderhoudsvriendelijk SDN tapijt voor het hele huis tot en met collecties voor zwaar gebruik in projecten. Ook zijn er 35 collecties PVC met een breedte van 400 centimeter. 20 collecties uit de “Dynamic” serie hebben een Black Tex Backing en dubbele wapening.

Middels 100% voorraad van duizenden rollen worden de zelfstandige woninginrichters en projectinrichters voorzien hoge kwaliteit tapijt en vinyl. Daarbij worden zij geassisteerd door een sales-team van 8 ervaren en deskundige medewerkers. Ook de expertise van het gehele Interfloor-team zorgt voor een kundige en professionele begeleiding. Als specialist en expert op het gebied van kamerbreed tapijt en vinyl voor zowel de consument als de projectmarkt staat onze volledige aandacht in het teken van kwaliteit en de trends op het gebied van wonen. U komt de trends van Interfloor met een royale stand tegen op nationale en internationale beurzen.

Foto: Interfloor stand 2021 
(Bron: Interfloor)

Op naar de volgende 200

De toekomst ziet er voor Interfloor rooskleurig uit. Wonen staat enorm in de belangstelling en kwaliteitsdenken heeft ons in bijna 200 jaar steeds vooruit geholpen. De eerste vrouwelijke generatie Nekeman is ondertussen het management komen versterken. Met een modern en slagvaardig team zetten we ons elke dag weer in voor de mooiste vloerenproducten voor woning en bedrijf. En met het oog op de toekomst blijven we vernieuwen en verbeteren met natuur, mens en milieu in het achterhoofd. Interfloor blijft zo zijn commerciële en maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, hopelijk voor nog eens 200 jaar.

Foto: Stalenwand van Interfloor
(Bron: eigen archief)

Een groot deel van het gebruikte fotomateriaal komt van de website: historiezwartsluis.nl, waarvoor dank.